torstai 4. huhtikuuta 2013

Sankari-insinöörin Varsova


Ja niin talvi oli vaihtunut syksyksi Varsovassa. Varsovassa räntää sataa ja loska lentää joka puolella, ilma on harmaa eikä aurinko ole nähty aikoihin. Kuvaus voisi yhtä hyvin sopia joulukuun Helsinkiin, kuin huhtikuun Varsovaan.

Varsova on kaikkea muuta kuin Krakovan turistikorttelit antavat Puolasta ymmärtää, täällä pääsee paremmin sisään Puolalaiseen meininkiin. Kesällä Varsovassa jonkin verran turisteja pyörinee, mutta näin ”keväällä” täällä on siltä osin rauhallisempaa, mikä ei ole yhtään huono asia. Ehkä turistien vähyyden ja oikean Puolalaisuuden takia Varsovaa väheksytään matkakohteena ja suositellaan enemmin Krakovaa. Varsovassa voi nähdä, kuinka 2 miljoonan asukkaan kaupunkia rakennetaan uudestaan, vilkkaimpien katujen varsiin nousee korkeita lasitorneja ja ostoskeskuksia, 5 minuutin ratikkamatkan päässä on sitten taas ränsistynyt Itä-Eurooppa maisemaa.

Koska loskassa ja räntäsateessa ei Ankka eikä sankarimatkailijamme jaksa arkkitehtuuria kokoaika ihailla ja samoilla pimeillä kujilla ilman päämäärää on aika tehdä jotain muuta. Ennen matkaa oli suunnitelmissa retki Treblinkaan, mutta useampi tunti räntäsateessa muistokirjoituksia lukien ei napannut, oli laitettava suunnitelmat uusiksi. Onneksi Varsovassa riittää kulttuuria sisätiloissa esimerkiksi: Kuninkaanlinna, Marie Curie museo, gestapon päämaja, kansallisgalleria ja sotamuseo.  Viimeiselle päivälle on vielä jäänyt tekniikka museo sekä kulttuuri palatsiin tutustuminen.

Lisäksi kaupunkia on hyvä ihailla ajelemalla päättömästi ratikalla ja busilla, kunhan ostaa ensin 24h lipun. Lipun tarkastajat ovat  meinaan siviilipukuisia ja tulevat yllättäen kysymään lippua. Ratikat eivät myöskään välttämättä palaa samaa reittiä takaisin, ei ainkaan ratikka numero 9 joka kääntyi aivan väärään suuntaan....



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti